Az, hogy mennyibe kerül egy weboldal számtalan, de tényleg millió dologtól függhet. Cikkemben körbejárom a témát, hogy átfogó képet kaphass ahhoz, hogy ügyfélként megérthesd mik azok a tényezők, amik meghatározzák a járulékos költségeket és teszik ki a weboldal készítés árának jelentős hányadát. Ezek alapján már sokkal könnyebb lesz eldöntened azt is, hogy mennyire kaptál reális árajánlatot.

Készítőként pedig nyilván nem akarsz sem túl alacsony, sem túl magas árakat szabni, hanem egy korrekt fizetséget szeretnél a munkádért és ugyanezt szeretnék a partnereid is( ha vannak).

Akkor essünk neki. Figyelem! Hosszú lesz…

A weboldal készítés árának meghatározása – alapok

Egy weboldal árát meghatározni minden szempontból komplex feladat. Feltehetően ez is közrejátszik abban, hogy ekkora eltérések vannak. Számos tényezőt kell figyelembe venni, aminek egy részét sem készítők sem megbízók nem vesznek figyelembe, tisztelet a kivételnek. Ügyfélként, megbízóként nem is feladatod ezeket tudni, inkább a saját érdeked, hogy legalább nagyjából tisztába legyél vele, azért, hogy ne verjenek át. Készítőként pedig meg kell tudnod indokolni a árat, amit adtál.

Az ár kalkulálásában az sem segít, hogy többféle módszert is használhatunk. Van aki megbecsli a ráfordított időt és beszorozza a számára megfelelő órabérrel, mások részfeladatok árait határozzák meg egy táblázatban és összelegózzák az ügyféligények alapján, hogy ez a rész ennyi, ez pedig ennyi, az összesen ennyi. Ez a két leggyakoribb eset, de halottam már egészen cifra módszereket is. Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya is.

A honlap készítésének módjai

Az oldalak elkészítésének ma már számos módja van, erről egy külön listaposztot lehetne írni. Hogy csak a leggyakoribbakat említsem:

  • készülhet online készítőkkel, mint pl. a Wix, Webflow vagy áruház esetében Shoprenter, Shopify.
  • készülhet (félig-meddig) offline készítőkkel, mint a Mobirise, Nicepage
  • egyedi fejlesztéssel is lehet akár egy “sima” HTML, CSS, JS alapon vagy komplikáltabb oldalak esetén MVC-re (Laravel, CodeIgniter) épített oldal
  • a legtöbb esetben azonban a már valamilyen CMS (tartalomkezelő rendszer) segítségével építenek weboldalakat, mint pl. a Drupal vagy a WordPress

A leggyakrabban a legutolsóval fogsz találkozni a WordPress-szel ezért azzal megyünk tovább. Hogy ez e a legjobb megoldás a legtöbb esetben az már más kérdés. Sokak szerint igen, de szerintem ez is elég sok mindentől függ. Erről megint külön cikket lehetne írni. Várjunk csak… Megtettem: Miért használj vagy ne használj WordPress-t címmel.

Tehát egy WP-vel készülő oldal árával foglalkozunk a továbbiakban…

Mennyibe kerül egy WordPress weboldal?

WordPress

Mondanám, hogy közelebb jutottunk a mennyibe kerül egy weboldal kérdésnek a megválaszolásához, de valójában csak egy nagyon kis lépéssel. Mint már fent említettem ez a leggyakoribb eset napjainkban, ráadásul ezen kívül, hogy mivel fog készülni még semmit tudunk.

Tegyük fel, hogy nem csak úgy rácsaptunk a hasunkra és nem is azért választottuk vagy választotta a készítő, mert csak ahhoz ért, hanem a feladathoz választott eszközt és ezt találta ár-érték-teljesítmény arányban a célnak legmegfelelőbbnek. Bárcsak így volna…

Tehát. Vannak más CMS-ek, amik nem, de a WordPress maga (a motor amire építkezhetünk) teljesen ingyenes.

Ha ingyenes, akkor miért fizet az ügyfél?

Lényegében azért, mert a készítője tudja mit és hogyan kell használni, különböző részfeladatok megoldásához. Dönthetünk úgy is, hogy magunk készítjük el hozzáértés nélkül az interneten felelhető rengeted okosító videó alapján vagy megcsináltatjuk a szomszéddal 20-50 ezer Ft-ért, de ilyen esetekben ne csodálkozzunk, ha weboldalunk lassú, hátul kullog a keresési találatokban, drágák a hirdetések, nem hozza a várt számokat/eredményeket, a felhasználók nem találják, amit keresnek vagy éppen sokan azt mondják, hogy csúnya vagy hibásan működik.

Neked csak 5 perc, miért kerül ez ennyibe?

Egy másik tipikus eset, hogy azt gondolja az ügyfél, hogy azért kéne olcsóbbnak lennie egy-egy funkciónak, mert a készítőnek csak pl. fél óra elkészíteni vagy a kisujjából kirázza.

Igen. Lehet, hogy könnyű és lehet, hogy gyorsan kész van az adott funkció, mert rengetegszer megoldotta már fejlesztő ugyanazt a feladatot és itt a lényeg. Pontosan ezt fizeti meg az ügyfél. A tapasztalatot. Hiszen azért “5 perc” és azért könnyű, mert számtalanszor megcsinálta már, pontosan tudja, hogy mihez, mikor kell nyúlni és mit kell csinálni és ezt évekig tanulta. Ennek a tapasztalatnak a mennyisége erősen befolyásolhatja azt, hogy mennyibe kerül egy weboldal.

Saját tapasztalat, hogy ugyanazt a feladatot egy jó hírnevű fejlesztő 3 nap alatt sem tudta elvégezni míg egy másik, noha kevésbé ismert volt, mégis 1 óra alatt megcsinálta plusz 2-3 óra háttérmunkával, hogy a jövőben ilyen probléma ne fordulhasson elő ismét.

Mit fizet meg az ügyfél minden esetben a készítővel kapcsolatban?

A készítő

  • idejét
  • tapasztalatát
  • szakértelmét
  • technikai és háttérismeretét
  • a témának az utánajárást (jó esetben)
  • megbízhatóságát
  • lojalitását
  • ötleteit
  • tanácsait
  • kreativitását
  • kiszámíthatóságát
  • kommunikációját
  • segítőkészségét

Ebben a cikkemben középtájon, ezt kifejtem, pontosabban kifejtették helyettem ügyfél-előny szempontból is.

Ha belegondolunk ez teljesen egyértelmű, mégis az ügyfelek nem gondolnak rá sok esetben a készítők pedig sokszor nem tudják elmagyarázni.

Mindenesetre erre nem lehet egzakt választ adni, hiszen attól függ, hogy milyen készítővel van dolgunk a fentiek alapján, hogy mennyire reálisan látja ezeket önmagán és hogy mindezt mennyire értékeli fel az anyagiak tekintetében.

Most, hogy tisztában vagyunk a készítő részével vizsgáljuk meg a készülő weboldal részleteit is.

Mennyibe kerül egy honlap?

Szoktam kapni a kérdést, amire persze nem tudok semmi értelmeset válaszolni, ahogy a legtöbb valamire való készítő sem. Mennyibe kerül egy autó? Mennyiben kerül egy ház? Egy számítógép? Egy rúd szalámi?

Ugye?

Lehet az az autó egy Trabant, de lehet Lamborghini is. A számítógép egy laptop vagy asztali gép, ami kellhet simán netezésre vagy kellhet grafikai munkákra, fejlesztésekre hatalmas erőforrásigényekkel. A szalámi Tesco-s parizer, de lehet márkás pulykasonka is.

Lehetséges, hogy az a ház egy egyszobás kis garzon vagy sokszobás hatalmas kúria. Lehet a világvége után kettővel, de lehet a rózsadombon is. Készülhet fából vagy vályogból, de készülhet a legmodernebb alapanyagokból is. A berendezésbe már nem megyek bele, bizonyára érthető a lényeg.

Készítőként a legjobban úgy jársz szerintem az ajánlatadáskor, ha összeraksz a tapasztalatok alapján egy árlistát/sablon ajánlatot, majd további tapasztalatok alapján bővíted finomítod.

Kiszámolod, hogy milyen részeket mennyi idő alatt tudod elkészíteni, kitalálod, hogy mennyi szerinted a reális óradíjad, amiért szívesen dolgozol és motivált maradsz, de megfizethető. Végül felszorzod egy arányszámmal, amit szerinted az eddigi tapasztalatok és szaktudás, technikai háttértudás, stb ér amit TE adsz minden egyes projektedhez.

Minden egyes ilyen részt beleteszel a kis sablonodba és beárazod, majd ajánlatadáskor a konkrét igények ismeretében kiveszed belőle, amire nincs szükség. Ami marad, az lesz a projekt ára. Főleg kezdőként érdemes egy kicsit rászámolni a nem várt események miatt, amikre kevesebb tapasztalattal nem gondolhatsz, hiszen nem élted még meg,de nyilván ilyenkor az órabéred is kisebb lesz, ha becsületesen akarsz eljárni és helyesen értékeled fel magad.

Ez lenne tehát a mennyibe kerül egy weboldal kérdésének a fejlesztő része.

Az ügyféligények is döntő szerepet játszanak, amivel szorosan összefügg az alapanyagok és eszközök költsége.

Mennyibe kerül egy “átlagos” WordPress weboldal elkészítése?

Magyarországon a leggyakoribb cégek, azok, akik a fejlődő szakaszban vannak, jellemzően 20-100 m közötti árbevétellel 3-8 fős létszámmal. Ezeknek a cégeknek a leggyakoribb igénye egy “átlagos” bemutatkozó oldal, ahol bemutathatják a cégüket, projektjeiket, szolgáltatásaikat, termékeiket az érdeklődőknek. Lehet, hogy a weboldalhoz párosul egy pártermékes webáruház is, amivel értékesítheti is a termékeit. Ez kicsit ritkább eset, de még mindig gyakorinak mondható, ezért teszek olyan kitérőket is, ami a pártermékes webáruházzal kapcsolatos kiegészítő információkat foglalja magába.

A honlapok sokrétűek és az ügyféligények is merőben eltérőek lehetnek, ezért nagyjából meg kell határoznunk mit is jelent az “átlagos” weboldal a fentiek alapján.

Legyen tehát egy céges bemutatkozó oldal, mely rendelkezik 1 főoldallal és 5 további aloldallal: Rólunk, Szolgáltatásaink vagy Termékeink, Árak, Referenciák, Elérhetőségek vagy Kapcsolat.

Mit fizet meg az ügyfél minden esetben a weboldallal kapcsolatban?

A konverzió optimalizálás lényege röviden
  • Tárhely és domain (lásd lejjebb)
  • A motor (WordPress) telepítése és jobb esetben a beállítása
  • Az oldal(ak) szerkezeti felépítése és dizájnja
  • Technikai és keresőoptimalizálási beállítások
  • Analitikai és követőkódok bekötése (több esetben a fiók létrehozása is ide tartozik)
  • Spam szűrés és biztonsági beállítások (nagyon fontos!)
  • GDPR kompatibilis kialakítás
  • Minden eszközön (asztali gép, laptop, tablet, mobil) helyes megjelenés, azaz a reszponzív weboldalkészítés
  • végül, de nem utolsó sorban, ha WordPress, akkor szinte bizonyos, hogy a betöltési sebességet is optimalizálni kell azaz a gyorsaságot

Remek. Megvannak az oldalak, megvannak a technikai feltételek, de mi a helyzet a funkciókkal? Egy “egyszerű” bemutatkozó oldalnál is mindig van legalább egy olyan funkció, ami már nem csak a bemutatkozást szolgálja még ha a kapcsolatfelvételi űrlapot nem is vesszük ide, hiszen milyen weboldalon nincs ma már egy kapcsolatfelvételi űrlap…

Szinte biztos, hogy kell valamelyik a következők közül: időpontfoglaló naptár, hírlevél feliratkozás, árajánlat kérő űrlap, árkalkulátor, vagy éppen pártermékes webshop.

Ezeknek a funkcióknak is különböző ára van és adott funkciót is meg lehet csinálni többféle minőségben és részletességben, ami megint csak különböző árazást von maga után.

Mondjuk, hogy az egyiket kérik csak a fentiek közül átlagos minőségben és részleteiben, ami annyit tesz, hogy a bővítmény még ingyenes, de van egy funkció, ami már a fizetős verzióban van csak benne. Választhatjuk, hogy kifizetjük a teljes értékű szoftvert, vagy hogy ha tud programozni a készítő jó eséllyel meg tudja oldani valahogy, hogy ne kelljen kifizetni a teljes szoftvert, hiszen abban csak egy funkció van ami kell nekünk a többi 20-30-ra nincs szükségünk, ennek ellenére ki kéne fizetnünk.

Vagy kompromisszumot kötünk és akkor nem kerül többe. Az aranyközépúttal mondjuk, hogy plusz 30.000 forintot költünk a probléma megoldására.

Tehát ott tartunk, hogy a weboldal elkészítésének árát két fő tényező határozza meg leginkább eddig. A készítő munkadíja és az oldalhoz szükséges eszközök, összetevők költsége.

Számoljunk akkor, hogy eddig mennyibe is kerül az a weboldal:

Szerintem nagyon érdekes, hogy eddig mennyi mindenről volt már szó és jelenleg is ott tartunk még csupán, hogy mindezek alapján is készülhet az “átlagos” weboldalunk 50.000-60.000-ért is meg 600.000-800.000-ért is. Ha nem hiszed járj utána! Kérj be ajánlatokat egy fórumon vagy közösségi média csoportban és meglátod.

De ideje kicsit tisztítani a képet.

Egy tényleg jó, hozzáértő weboldalkészítő 3-5 év tapasztalatnál kezdődik általában. Ez már önmagában 50-60 ezer forint költség, hiszen biztos lehetsz benne, hogy legalább részben minőséget kapsz ráadásul gyorsabb lesz a kivitelezés is. 10-15 év tapasztalattal ez az ár inkább 100-120 ezer forint. Maradjunk az átlagoknál, miszerint az, hogy valaki tapasztaltabb készítse az oldaladat, az önmagában 90.000 Ft-ról indul.

A fentiek alapján a készítő

  • Segít tárhelyet és domain választani, sokszor ügyintézést is vállal, hogy ne neked kelljen a sok 3 betűs rövidítésekkel megküzdeni a leírásokban
  • Beállítja a tárhelyet
  • Feltelepíti és beállítja a WordPress-t
  • Feltelepíti és beállítja a szükséges bővítményeket
  • elkészíti a kért oldalakat ügyelve a technikai és keresőoptimalizálási feltételekre, a dizájnra, a GDPR-ra, és a különböző eszközökön való megjelenésre
  • Biztonsági és gyorsasági beállításokat végez

Ez legalább 2-3 nap egy átlagos dizájnnal is, ami testvérek között is minimum 80-100 ezer forint, ha mindent odafigyelve és becsülettel megcsinál. Ismét átlagolva újabb 90.000 Ft.

Plusz van az egy kis extra amit szeretnénk ha tudná az oldal, amire szintén átlagot számoltunk (kissé optimistán csak) 30.000 Ft-ot.

Így tehát, a kérdésre, hogy mennyibe kerül egy weboldal, a válasszal most tartunk 210.000 Ft-nál. Ha mindezt egy pártermékes webáruházzal is meg óhajtjuk fejelni, akkor durván 300.000 Ft-tal számoljunk ezen a ponton.

Talán kissé megnyugtató a gondolat, hogy sok helyen találhatsz hozzávetőleges árakat vagy konkrét ajánlatokat.

De még koránt sincs vége…

Most nézzük meg mi van akkor ha már konkrétan tudjuk, hogy milyen weboldalra van szükségünk. Ilyenkor is gyakran előáll a helyzet, hogy jobban eltérő számokat kapunk az ajánlatban. Mi van még, ami miatt ez lehetséges?

Hogy kerülhet teljesen ugyanaz a weboldal egyik helyen többe, míg a másikon kevesebbe?

Tegyük fel, hogy van egy elég jó brief-ünk, leírásunk, tervünk arról, hogy milyen weboldalt szeretnénk. Tudjuk hány és milyen aloldalai lesznek, tudjuk azt is már hogy milyen funkciókra van szükségünk és még egy rakás dolgot. Hogy lehet mégis az, hogy erre is kaphatunk akár kétszeres háromszoros árakat, ajánlatokat különböző weboldalkészítőktől?

A Google keresőoptimalizálás 3 fő csoportja

Egyrészt a fent említett fejlesztő képességei és önértékelése, a valódi készítési “sebessége”, és az alapanyagok minősége. Mindjárt rátérünk az alapanyagokra is, de előbb…

Hogyan szűrjük ki a kóklereket és a túl magas áron dolgozó szakembereket?

Nos az egyértelműen jó jel (bár nem feltétel) ha vannak partnerei, hiszen ha más szakemberek is rendszeresen részt vesznek a hozzá köthető munkákban, azzal a többi szakember magát is minősíti, hiszen a nevét adja a munkához és senki sem szeretne rossz hírnevet szerezni magának.

Valószínűleg vannak a honlapján vélemények. Szövegesek és/vagy beillesztett képek. Ezekkel sokan csalnak, de kiindulópontnak jó. Nézzük a közösségi médiában is a véleményeket és értékeléseket. Ezzel már nehezebb csalni, jóval kevesebben is teszik, de még mindig lehet. A legfőbb probléma talán az értékelések begyűjtése, hiszen az elégedett ügyfél örül a kész munkának és a bizniszére koncentrálhat végre.

A referenciák megtekintése is jó kiindulópont, ezzel is lehet csalni, viszont ennek utána lehet járni. Tekintsük meg a megadott referenciaoldalakat is és nyugodtan írjunk nekik, hívjuk fel őket. Kérdezzük meg, hogy milyen volt a közös munka, elégedettek voltak e az eredménnyel és persze tegyük fel a saját kérdéseinket is ha vannak. Talán ez a legbiztosabb módszer, hogy ellenőrizzük valóban jó szakembert akarunk-e választani.

Mennyibe kerül a weboldal készítésének az anyagára?

A tárhely és domain kérdésről már volt szó korábban, a lényeg, hogy kell és hogy időszakos költség, ami általában éves díjat jelent.

A tárhelyek éves költsége szintén elég széles skálán mozog és szintén erősen igényfüggő. Ráadásul itt tényleg nagyon nehéz választani, mert igazán csak akkor derül ki mit tud, ha látunk, mérünk egy ott elhelyezett, helyesen összerakott weboldalt.

Az említésre méltó tárhelyek árazása 8-200 ezer forint / év. Egy “sima” üzleti bemutatkozó oldal kényelmesen el kell hogy férjen 1 Gb méretű tárhelyen, ahol naprakész környezettel és a helyes beállításokkal jó eredményeket lehet elérni a betöltési sebesség terén.

Itt számoljunk átlagot a leggyakrabban előforduló összegekből, amik 10-30 ezer forint és ami köztük van. Átlag tehát 20.000 Ft / év és az első évet mindenképp ki kell fizetnünk előre, hogy legyen hova tenni azt a weboldalt.

Innentől nagyjából ugyanaz a helyzet az alapanyagok terén mint magával a “mennyibe kerül egy weboldal” kérdéssel kapcsolatban. Az előállításhoz keresünk-e szakembert és ha igen milyet, mennyire akarunk minőségi alapanyagokat, stb.

Mik lehetnek ezek az alapanyagok:

Teamwork
  • Grafikus – logó, arculat, weboldal dizájn, névjegykártya, brossúrák, prospektusok, molinók, plakátok készítése
  • Nyomdász – az esetek felében kb. szükség van az előzőek egy részének a minőségi kinyomtatására
  • Fotós – kreatívok a dizájnhoz és hirdetésekhez valamint az egyéb felületekre, termékképek, üzleti fotók a kollégákról, a szolgáltatás vagy termék használata közbeni bemutató fotók, ha gyártóról beszélünk, akkor a gyártás folyamatáról, gépekről
  • Szövegíró – bemutatkozó szövegek, termék/szolgáltatás leírások, értékesítési szövegírás, keresőoptimalizáló szövegírás, stb.
  • Keresőoptimalizálás – kulcsszókutatás, weboldal és/vagy szövegek, hirdetések, képek kulcsszavazása, linképítés, meta leírások
  • Marketinges – Stratégia kialakítása, lead magnet (csali) kitalálása és kivitelezése, a sales funnel (vásárlói út) kitalálása, hirdetések, egyéb felületeken való megjelenés összehangolása, kezelése
  • Ügyvéd – GDPR dokumentumok elkészítése, úgy mint Adatvédelmi Tájékoztató, Általános Felhasználási Feltételek, Szállítási Információk, Sütik
  • Konverzió optimalizálása

Ezek árszórásáról az adott szakemberek tudnának mesélni én nem szeretnék és nem is tudnék érdemben belemenni, hogy melyik miért annyi amennyi.

Ha itt is átlagot akarunk számolni, akkor lényegében minden bizonnyal megduplázhatjuk az eddigieket, azaz bemutatkozó oldalnál, az oldal készítésének árán felül 420.000, webáruháznál 600.000 Ft körül járunk minden extra nélkül.

Feltételezve, hogy komolyan gondoljuk és legalább átlagos minőséget várunk el.

Mik lehetnek extrák (amiket még a weboldalkészítő vállal vagy vállalhat, nem a fenti szakemberek)?

  • Blog
  • Kommentelési lehetőség
  • Régi cikkek átírása
  • Új cikkek írásának tervezése és kivitelezése
  • Linkek szerzése
  • Plusz oldalak elkészítése (feliratkozó, GY.I.K)
  • Landing oldalak
  • Egyéb (akár több kérdéses) űrlap(ok)
  • Hírlevél feliratkozás
  • Felugró ablak, pop-up
  • Email marketing szoftver integrálás
  • E-mail automatizmusok
  • Social media kódok bekötése (Fb, Insta, stb)
  • Google Térkép megjelenítése
  • Közösségi médián történő megosztási lehetőségek
  • Google profil beállítása
  • Facebook oldal beállítása
  • Chat funkció
  • Fórum
  • Tagsági rendszer
  • Kalkulátorok
  • Szűrők
  • Többnyelvűség
  • Egyéb külső rendszerek integrálása
  • Konverzió optimalizálás
  • Alap webáruházi funkciók
  • Webáruház oldalak elkészítése
  • Fizetési módok beállítása
  • Szállítási módok beállítása
  • Számlázás konfigurálása
  • Termékek feltöltése
  • Egyedi termék oldalak
  • Termék szűrők beállítása
  • Termékkategória oldalak elkészítése
  • Vásárlást ösztönző trükkök
  • Értékelések kezelése
  • Jutalékos (affiliate) rendszer építése
  • ERP, CRM rendszerrel való összekötés
  • Időpontfoglaló rendszer készítése és beállítása
  • Foglalási rendszer készítése és beállítása, valamint az alapadatokkal való feltöltése
  • Automata üzenetek, email-ek
  • Oktatói rendszer tervezése és készítése, valamint az adatokkal és anyagokkal való feltöltése és egyéb velejárói
  • Tesztelés

Hirtelen ennyi jutott eszembe és már késő van, de lehetne még sorolni. 🙂

A lényeg, hogy minden egyes plusz funkció, az plusz időt, szaktudást igényel, ami jelentősen formálhatja a költségeket.

Ezen a ponton már gondolom nem kell tovább ecsetelni, hogy miért szükséges minden esetben az egyedi igényfelmérés és arra egyedi ajánlat.

Mennyibe kerül a kész WordPress weboldal a továbbiakban?

Igen! Az oldal elkészült, de ettől még lesznek további költségei. Amit nem tudunk megkerülni az a tárhely és a domain költségei. Valahol tárolni kell, ami mindenki számára elérhető és ez a tárhely, valamint meg is kell találni valahogy ez pedig a weboldal címe azaz a domain. Ennek árát az előző blokkban már kitárgyaltuk.

Amit már el lehet, csak nem érdemes elsunnyogni, azok a fizetős/prémium bővítmények éves költségei. Ha úgy döntünk, hogy nem fizetjük tovább az ilyen éves költségeket, akkor jobb esetben nem kapunk az összetevőhöz több támogatást se frissítést, rosszabb esetben pedig nem is tudjuk tovább használni az adott funkciót. Egyikkel sem járunk jól. Az igényektől és a készítő szakértelmétől függően a felhasznált fizetős bővítmények éves költsége általában 30.000 – 80.000 Ft közé eshet.

Előbbi esetben ugyan használható marad, de frissítések hiányában nem fejlődik a funkció vagy még rosszabb esetben később felfedeznek egy biztonsági rést az adott verzióban, ahol megállt nálunk a frissítést, ezáltal sebezhető lesz az oldalunk, ami így feltörhető.

Érdemes olyan szakembert választanunk, aki tud programozni, mert lehet, hogy kicsit drágább a készítés, de sok éves költséget tud megspórolni azzal, hogy egy fizetős bővítményt megspórol nekünk, ha csupán egy funkció kéne egy összetett bővítményből és azt egy kis kódolással ki lehet váltani. Elég sok ilyen esettel találkoztam.

Mennyibe kerül egy WordPress weboldal karbantartás?

Weboldal karbantartás és weboldal üzemeltetés

Ez is elsumákolható, de nem biztos hogy megéri. Ha nincs kellően frissen, aktualizáltan tartva, akkor 2-3 év alatt elévül, tele lesz biztonsági kockázattal és szeméttel. Jobb esetben még egyszer annyiért, amennyiért készült kell rendbe hozni, rosszabb esetben rendbe se lehet hozni vagy nem találunk szakembert aki vállalná, ezért újra el kell készíttetnünk új köntösben és kezdődik az egész hercehurca elölről.

Talán nem túl népszerű tény, de a WordPress ráadásul elég sokat “szemetel”. Nem mennék bele a karbantartás részletekbe, a lényeg, hogy mind az adatbázisban mind a fájlrendszerben. Ezeket takarítani kell.

Fontos, hogy legyen rendszeres biztonsági mentésünk is, de nem akármilyen. Ha egy bővítménnyel mentünk a weboldal könyvtárába valahova, azzal maximum az ellen védekezünk, ha elrontunk egy frissítést. Ugyanazon a tárhelyen a mentésünk nem sokat ér. Ha a szerver kezelőfelületén (cPanel, DirectAdmin) készítünk mentéseket, azzal már egy lépéssel előrébb vagyunk, mert ideális esetben nem ugyanarra a szerverre készül a mentés csak ugyanabba a szerverparkba, így ha a szerverrel gond van a másik még működhet hibátlanul, amin a mentésünket tároljuk.

Vannak azonban Vis Major esetek, ilyenkor pl. a szerverpark éghet le és hiába van a mentésünk másik szerveren az is oda lesz, ezért érdemes távoli mentés(eket) alkalmaznunk.

Árban a veszteségeket (bevétel kiesés, adatvesztés, pocsékba ment hirdetések költsége, stb) nem számolva is jobban járunk ha legalább alap karbantartást kérünk az oldalunkhoz miután elkészült. Az alap karbantartás ára is változó függően attól, hogy mit tartalmaz, de ez egy viszonylag szűk sáv. Jelenleg 5.000 és 30.000 Ft közötti karbantartás árakkal számolhatunk ha nincs extra igényünk.

Mindent átlagolva kevés fizetős bővítménnyel és közepes tárhellyel, valamint alap karbantartással is kb. éves szinten 200.000 Ft-ba kerül fenntartani a minőségi állapotot egy minőségi weboldal esetén a marketing és egyéb kapcsolódó költségeket nem számolva.

Share This