+36 20 552 14 37 info@phresh-it.hu

Manapság már mindenhol azt halljuk, hogy a reszponzív weboldal vagy a reszponzív webdesign a jó, de mit is jelent ez pontosan? Tarts velem és utánajárunk, hogy is működik a reszponzív weboldal készítés ..

A responsive website tükörfordításban válaszoló weboldalt jelent, de ez nem túl magyar igaz? Ezért használják sokan a magyarosított alakot “reszponzív”, viszont ez a kifejezés nem egyértelmű azok számára, akiknek nincs hozzá háttérismeretük.

Éppen ezért én jobban szeretem az alkalmazkodó megjelenés kifejezést, szerintem nagyon találó. Lássuk is pontosan miről is van szó…

Egy kis történelem..

Jó pár évvel ezelőtt a weboldalakat még csak asztali számítógépekről, illetve azok monitorján nézték. Akkoriban csak egy, majd kis idő múlva két méret, azaz felbontás létezett. 800×480 és 1024×600 pixel vagyis képpont.

Ebben az időben sokkal könnyebb volt a weboldal készítés az egyszerűbb és kevesebb technológián és grafikákon túl, azért is mert csak ezekben a méretekben kellett szépen megjelennie az oldalnak. Ma már ez nem működik…

A ma már régi és buta mobiltelefonok terjedésével megjelentek az új technológiák, mint a WAP és mi programozók, akik a legjobbak közé akartak tartozni, elkezdtük veszettül tanulni ezeket a technológiákat, amelyekkel ilyen speciális honlapokat készíthetünk a telefonokra is, mert úgy tűnt ez lesz a jövő.

Hát nem így lett… 😀

A telefonok okosodtak és ezek a technológiák részben vagy egészben szükségtelenné váltak. A folyamat jelenleg is tart és még messze a vége. Egyre több kütyü jelenik meg az okosabbnál-okosabb telefonok és jobbnál-jobb monitorok és tv-k mellett is és így a különböző kijelzők méreteinek száma több mint azt most fel akarná, sőt fel tudnám sorolni.

Volt idő, hogy az okosabb telefonok számára külön aldomain-en külön oldalt hoztak létre és így 2 oldalt kellett készíteni és karbantartani. Pl. weboldal.hu és m.weboldal.hu.

Mondanom sem kell, hogy egy összetettem oldalnál ez iszonyú sok pluszmunkával járt és még több még okosabb telefon jelent meg a piacon.

Eleinte elég volt 4-5-6-8 különböző méretre optimalizálni, de ma már ha csak minden népszerű eszköz kijelző méretére szeretnénk egyesével optimalizálni a megjelenést, akkor is iszonyatosan sok munka és idő lenne. Kellett valami új, valami univerzális megoldás.

Ez lett az alkalmezkodó megjelenés vagy reszponzív webdizájn

A reszponzív megjelenés eszközfüggetlen

Ezzel a módszerrel – ha ügyesen csináljuk – a felhasználó bármekkora méretben is nézi a weboldalunk, mindig szépen jelenik meg és tökéletes felhasználói élményben lesz része. Nem csupán a megjelenésről van szó, hanem a használatról is.

Egy telefonon nincs egér, hanem az ujjunkkal huzigálunk és koppintgatunk az elemekre és ennek a használatnak a kényelmes megoldása is bizony nagy különbséget igényel a készítéskor.

Szóval lehet nekünk bármilyen számítógépünk, tv-nk, tabletünk, PDA-nk, okostelefonunk vagy bármink, bármekkora kijelző mérettel, a weboldalunk szép lesz és könnyű lesz használni ha ezzel a technológiával készül.

Az alkalmazkodó megjelenést olcsó és könnyű alkalmazni

A responsive weboldalak készítésére ma már ún. css keretrendszereket használunk. A legnépszerűbb ilyen keretrendszer talán a Bootstrap. Ezek a keretrendszerek vagy framework-ök arra lettek kitalálva, hogy minél gyorsabban készíthessünk vele alkalmazkodó oldalakat. Tehát végülis egy alapot ad, amivel gyorsabban elkészíthetjük az egyes elemeket, úgy, hogy minden méretben a lehető legjobbat nyújtsa. A legtöbb WordPress sablon is egyébként Bootstrap-et használ.

A technikával csak egy weboldalt kell készíteni, ráadásul az előre elkészített alap segítségével rengeteg időt takarít meg a weboldal készítő számára. Így a végeredmény, hogy olcsóbb és kevesebb a hibalehetőség is.

Fejlesztéskor, módosításkor is sokkal jobban járunk, hiszen csak egy helyen kell belenyúlni.

A reszponzív webdizájn hátrányai

Semmi sem tökéletes, ennek is vannak buktatói. Ilyen például az, hogy gyengébb eszközökön, mint például a telefonok, lassabb a betöltés. Mivel egyazon kódot töltünk be mindenhova ezért vannak “felesleges” részek is. Bizonyos elemeket elrejtünk vagy épp megjelenítünk különböző kijelzőméretekben.

A monitor mögül ezt nem vesszük észre, de sok esetben akár egy-egy komplett szakasz a weboldalon kétszer van leprogramozva, csak épp nem látjuk, mert az egyiket nagy képernyőkre készítették a másikat meg kicsire és csak az adott méretek közötti kijelzőkre készült változatot látjuk. Viszont, attól hogy nem látjuk még ott van és be kell tölteni.

Egy jó szakembernek ez azért nem olyan nagy tragédia, hiszen tudja, hogy optimalizálja, tömörítse a kódot, hogy a maximumot hozza minden esetben és ha jól csinálja, akkor fel sem fog tűnni senkinek a turpisság, mert csupán tizedmásodpercekről beszélünk.

Itt jön képbe a második “hátrány”, mégpedig az, hogy szakértelem kell hozzá. talán nem hangzik olyan bonyolultnak, de hidd el, hogy nem olyan egyszerű dolog ez. Az elkészítési idő és energia ugyan rövidebb, mintha egyesével optimalizálnánk, de így sem beszélhetünk olyan rövid időről. Figyelni kell és tesztelni sok-sok kijelzőn és persze böngészőben, mert azok is különböző módon jelenítik meg ugyanazt a dolgot számtalan esetben.

Ahogy korábban írtam nem csupán a kinézet számít, hanem a kezelést is szem előtt kell tartani a kialakításkor, hogy a felhasználóknak minél egyszerűbb, logikusabb és könnyebb legyen a használata.

Ehhez jönnek még a branding, a dizájn, az egyediségi, a technikai és a megrendelői elvárások, szóval a megfelelő tervezés megkerülhetetlen…

Összegezve

Ahogy mindennek, úgy ennek is megvannak az előnyei és hátulütői, viszont a mellette szóló érvek száma is több és erősebb is, mint ami ellene szól, így én ezt ajánlom mindenkinek.

Ha te is szeretnél ilyen profi megjelenés minden eszközre, keress bizalommal:


Phresh-IT - Marketing boost esettanulmány

12 hetes online marketing esettanulmány

Weboldal optimalizálás, látogatószerzés, konverziónövelés…

Egy kis költségvetésből elkészített oldalt turbózunk fel, egy szintén alacsony büdzsével.

Közérthető nyelven mutatom meg milyen megoldásokat alkalmaztam, hogy az oldal szárnyra kaphasson…

Ezeket a változtatásokat te is meg tudod csinálni minimális informatikai tudással is, csupán időt és energiát kell beletenned.

Az esettanulmányt a jobb alsó sarokban található Facebook Messenger chatbot-ból tudod letölteni.

Jelentkezz ingyenes online hívásos konzultációra!

Segítek átgondolni és megtervezni a weboldalad/webáruházad és a marketing stratégiád.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
Share This