+36 20 552 14 37 info@phresh-it.hu

Gondoltad volna, hogy egy vásárlás, megrendelés az oldaladon olyan apróságokon is múlhat, hogy a gomb egy fél centivel arrébb van? Vagy hogy milyen színű az a gomb és itt nem arra gondolok, hogy piros vagy zöld, hanem hogy az a zöld vagy éppen kék milyen árnyalatú, mekkora és milyen színű árnyék van körülötte?

Mi a lópikula az a konverzió és miért, hogyan kell optimalizálni? Ebben a cikkben elmondom az alapokat és pár lehetőséget, amivel növelheted a bevételed az oldaladon. Tarts velem és elmesélem, hogy milyen összetett dolog is a konverzió optimalizálás!

A konverzióoptimalizálás, vagyis CRO (Click Rate Option), magyarul a konverziós arány optimalizálása a köztudatban annyit tesz, hogy csináljunk valamit, hogy a profit nagyobb legyen. Mondanom sem kell, ez azért nem ilyen egyszerű.

Kezdjük az elején…

Mit jelent a konverzió?

Talán már ismerősen cseng az az angol rövidítés hogy CTA (Call To Action) vagy a magyar megfelelője a “Cselekvésre felhívás”. Landoló oldalakon és hirdetésekben használják leginkább a kifejezést, hogy CTA gomb vagy cselekvésre felszólító gomb. Ilyen gomb lehet a “megrendelem” egy oldalon vagy a “kattints a linkre a bővebb információkért” link.

A konverzió a cselekvés, amit elvárunk a felhasználónktól az adott oldalon vagy oldal részén. Ilyen pl. a hírlevél feliratkozó rész, ahol azt szeretnénk, hogy a felhasználó feliratkozzon a hírlevelünkre. Ilyen a kapcsolat vagy ajánlatkérő oldalon is az elküldés gomb, ahol ugye azt szeretnénk, hogy a látogató írjon nekünk vagy ajánlatot kérjen tőlünk. Ilyen a webáruházunk oldalán a “kosárba” gomb is.

A konverzió tehát akkor történik meg, mikor a látogató végrehajtja a cselekvést, amit várunk tőle, pl. feliratkozik a hírlevelünkre. Az ún. konverziós arány, az a százalékosított szám, ahány látogató (az összesből, aki az adott helyen járt) végrehajtja a kívánt cselekvést.

A konverzióoptimalizálás egy nagyon-nagyon komplex dolog, rengeteg minden függvénye, amibe később bele is megyünk kicsit, de nagyon leegyszerűsítve egy konverziós arány számítás úgy néz ki a hírlevél példánál maradva, hogy a feliratkozó látogatók számát elosztjuk az összes látogató számával (aki látta azt az űrlapot, ahol fel lehet iratkozni), majd megszorozzuk százzal. Konverziószám / látogatószám x 100 = konverziós arány.

Hogy mi számít jó konverziós aránynak, arra megint nem lehet releváns számot mondani, mert ez is sok dologtól függ. Nem mindegy például, hogy mi az iparág, a termék vagy szolgáltatás, a termék vagy szolgáltatás ára, a költséged, az esetleges eladási ciklus hossza. Nyilván belátod, hogy nem mindegy hogy egy email címet kérsz be egy .pdf anyagért vagy egy 3 millió forintos medencét akarsz eladni. Értelemszerűen utóbbinak sokkal kisebb lesz a konverziós aránya ha belegebedünk is.

Általánosságban elmondható, hogy 2-3%-os konverziós arány már jónak számít (örülni szoktak neki), pedig valójában nem az.

Mennyire összetett dolog a konverzió optimalizálás?

A konverzió optimalizálás tehát nem csupán a bevételeddel függ össze, pontosabban nem feltétlen közvetlenül függ össze, lehet ez közvetett is. Ha pl. a hírleveleden nem változtatsz semmit, de az oldaladon változtatsz valamit, amitől kétszer annyi ember iratkozik fel, akkor máris megdupláztad a hírlevelekből származó bevételed.

Ha a hírlevelednél van pl. 100 új feliratkozód ebben a hónapban és a 100 emberből 5 ember élt az ajánlattal amit kiküldtél és ezen 100.000 ft-ot kerestél, akkor az oldalon történt változtatás miatt ezentúl 200.000 ft-ot fogsz. Miért? Semmi nem változott, ugyanazok a levelek, ugyanaz az ajánlat csak dupla annyi ember iratkozott fel. 200 emberből ugyanazzal az aránnyal 10 ember fog élni az ajánlattal.

Meg is fordíthatjuk a dolgot!

Ha az a havi 100 feliratkozód jelenleg neked 10.000 Ft-ba kerül, akkor 1 feliratkozó neked 100 Ft-odba kerül (ami elég drága, de így egyszerűbb számolni). Ha találunk módot rá, hogy egy feliratkozót megszerezz 50 Ft-ért, akkor is megdupláztad a feliratkozókból származó bevételeidet, mert fele annyi költségen szerzed a konverziót. Feltéve persze, hogy ugyanúgy 10.000 Ft-ot költesz.

Már láthatod, hogy egy nem túl egzakt dologról van szó, éppen ezért van, hogy sok helyen nem vállalnak garanciát a konverzió optimalizálásra. Vannak cégek, akik igen, de ők többnyire csak a PPC (Pay Per Click) fizetett hirdetés alapú kampányokkal bűvészkednek, mert ez a része sokkal kiszámíthatóbb és egyszerűbb, viszont ez csupán a jéghegy csúcsa ha konverzióoptimalizálásról és/vagy folyamatelemzésről van szó.

Ha mélyebben belemegyünk elsőre nagyon összetett a dolog és nehéz megérteni, mennyi mindentől függ a jó konverziós arány, ráadásul, ahogy az előbb szemléltettem, az is előfordulhat, hogy nem is a bevételed nő, csak a kiadásod csökken ugyanazért a bevételért. Ezt sokan nehezen fogadják el elsőre, pedig ha végiggondolod ez is profitmaximalizálás, hiszen kevesebbet költöttél/dolgoztál, ugyanazért a pénzért. Tehát lényegében nőtt a bevételed, csupán arról van szó, hogy ez csak a költségeiden látszik.

Mehetünk még egy kicsit mélyebbre?

Annak aki konverzió optimalizálással szeretne foglalkozni és nem csupán PPC szinten nagyon sok mindenhez kell értenie. Személyes véleményem szerint erre legalább 1-2 év releváns szakmai tapasztalat kell különböző területeken szakterületenként.

Az “igazi” konverzióoptimalizálás fő részei

1 – Weboldal készítés

Manapság, ezekkel a modern és felhasználóbarát programokkal már rengeteg dolgot meg lehet oldani programozói tudás nélkül is. Hogy milyen lesz az eredmény az más kérdés, de meg lehet csinálni. Viszont arról nem szól a fáma szinte sehol sem, hogy bár programozói tudás nem kell, de legalább némi technikai háttértudás szükséges! Ha ez nincs, garantáltan lehet javítani az oldalon akármilyen ügyesen is lett összekattintgatva.

2 – Webdesign (UI/UX)

Az UI (User interface) felhasználó felület és az UX (User Expirence) felhasználói élmény tervezésében, összeállításában az évek során szerzett tapasztalatot nem lehet kiváltani semmilyen csodaprogrammal. Használhatunk sablon megoldásokat, ami valakinek működött, talán még jól is működött, de ennél többet nem tehetünk ha nincs webes felhasználó viselkedési tapasztalatunk.

3 – Analitika

Azt hiszem, ezt szükségtelen túlmagyaráznom, ismernünk, használnunk és értenünk kell a különböző analitikai szoftvereket és működésüket, valamint, hogy a kinyert adatokat hogyan használhatjuk fel a weboldalon. Az adatok alapján elméleteket gyárthatunk, tesztekkel validálhatjuk és a sikeres tesztek alapján javíthatjuk a weboldalunkat. Ilyen analitikai szoftver például a Google Analytics, ami manapság már minden weboldal része kellene hogy legyen.

4 – Ajánlatkészítés

El kell kalandoznunk kicsit a marketing irányába is, hiszen lehet, hogy neked van a világon a legjobb szolgáltatásod vagy terméked, de nem tudod eladni ha nem tudnak róla és/vagy nem tudod “gusztusosan tálalni”. El kell juttatni (ez lesz a marketing rész) és vonzóvá tenni az ajánlatodat olyannyira, hogy nagyon nehéz legyen nemet mondani rá.

5 – Marketing

Ha megvan a visszautasíthatatlan ajánlat, el kell juttatni a közönségedhez. Apropó, ki a te célközönséged? Hol tájékozódik? Milyen korosztályú? Milyen nemű? Milyen nyelvezetet használ? Mik a hobbijai? Mennyi szabadideje van és hol tölti? Mennyit keres, hol dolgozik? Milyen élethelyzetben van? Ha meghatároztuk a célközönséged, akkor és csakis akkor tudjuk neki megfelelően tálalni az ajánlatod.

6 – Hirdetések

A konverzió optimalizálás során a bevétel növelése mellett a másik fő célunk mindig a költségek csökkentése. Pl. a hirdetéseké. Ha jó csinálod ahogy telik az idő egyre kevesebbet kell majd költeni hirdetésekre, de bármivel is foglalkozol, eleinte muszáj költeni rá. Ezeket a hirdetéseket is érdemes tesztelni különböző célcsoportokra, különböző szövegekkel és kreatívokkal, hogy lássuk, mikor, hol, mi működik a legjobban.

7 – Szövegírás

Mind az ajánlat prezentálásakor, mind a hirdetésekben és persze magán a weboldalon sem mindegy hogyan szólunk a közönségünkhöz. Személyes véleményem, hogy messze ez a legeslegfontosabb tényezője (az ajánlat értéke után), hogy az ajánlatodat elfogadják-e vagy sem. Nagyon sok múlik azon hogy kommunikálsz az online térben.

8 – Keresőoptimalizálás (SEO)

Ahogy korábban említettem eleinte kénytelen az ember hirdetni, amikor indul a vállalkozás, vagy új ajánlata van, de ezek a hirdetési költségek (is) idővel csökkenthetők több módon is. Az egyik a keresőoptimalizálás. Aki azt állítja, hogy nincs rá szükség, mert a fizetett hirdetés elég és az kiszámíthatóbb, az azért állítja mert egyrészt nem érti a lényegét, másrészt valószínűleg tényleg nincs rá szüksége. Már… Neki tök mindegy már hogy egymilliót költ hirdetésre vagy kétmilliót. És neked?

Minden más előtt ezeket optimalizáld.

Ezek lennének tehát az egésznek az alapjai. Amíg ez nincs rendben nem érdemes másra koncentrálni vagy másra költeni, mert ezeknek a dolgoknak a rendbetételével is óriási összegeket lehet spórolni és bevételt növelni. Bizonyos részei szinte azonnali eredményt hoznak ám a legtöbb kicsit időigényesebb, hosszabb távú befektetés, viszont nagyon megéri.

Tudtad például, hogy egy blogcikk mire eléri a teljes hatásfokát, azaz a teljesítménye maximumát, az körülbelül 1 év? Mindezt persze úgy, hogy időnként, mondjuk 2 havonta megnézzük az adott cikk hogy teljesít és ha kell/lehet, javítunk rajta.

Mit optimalizáljunk ezután?

Ha a fentiek már rendben vannak legalább nagyjából, akkor jön az a rész, amit általánosságban elképzelünk a konverzióoptimalizálás hallatán.

Ilyenkor jönnek képbe a részletesebb analitikai eszközök, a komolyabb megfigyelések a webhelyen, mint például a hőtérképek, egérmozgás, kattintások, videófelvételek, stb. Megfigyeljük a látogatók viselkedését és meghatározzuk, mikor és hol gondolják meg maguk a látogatók és hagyják el a weboldalt.

Ezután jön a még nehezebb rész, ugyanis most már tudjuk mikor és hol, de még ki kell találni miért hagynak faképnél minket a látogatók. Vannak esetek ahol egyértelműbb a dolog, pl. a felhasználó olvas éppen egy hangzatos mondatot egy kép mellett és látjuk, hogy veszettül nekiáll kattintgatni mind a szövegre, mind a képre, majd nem történik semmi és a látogatónk pedig csalódottan elhagyja az oldalt.

Nem agysebészet kiszaszerolni, hogy a kedves látogató valószínűleg többet szeretett volna megtudni a dologról, mert az a mondat felkeltette az érdeklődését, de még nem tudja pontosan, hogy az-e az adott tartalom, amit ő keres, amiért ő idejött.

Ha ezt látjuk érdemes a mondatra/képre tenni egy linket, hogy kattintáskor átirányítsa a látogatót egy olyan tartalomra, ami ezzel bővebben foglalkozik. Ha nincs ilyen tartalmunk, hát gyártsunk. 🙂

A/B tesztek

Máskor és legtöbbször nem ilyen egyszerű a helyzet, több elmélet is felállítható, ilyenkor kerülnek a képbe az ún. A/B tesztek. Egy ilyen teszt során mindent mérünk az oldalon vagy szakaszon egy bizonyos meghatározott ideig, majd egyvalamit megváltoztatunk rajta a felállított elméletek alapján pl. nagyobbra növeljük a gombokat, megváltoztatjuk a színét vagy a helyzetét és megnézzük úgy is. Ugyanannyi ideig mérünk szintén mindent és azt a változatot véglegesítjük, amelyik jobban teljesített/konvertált. Majd változtatunk megint egyvalamit és megint mérünk, megint kiválasztjuk a jobban teljesítő változatot és így tovább, míg csaknem tökéletesre csiszolhatjuk a weboldalukat.

Viszont ez egy nagyon hosszú és költséges folyamat, legalábbis az A/B tesztelés része, így még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy mindenek előtt a fenti lista elemei legyenek rendben, majd lehet megfigyelni a látogatókat és ha még mindig szeretnénk, még többet kihozni az oldalunkból, akkor adjuk csak A/B tesztekre a fejünk.

Konverzió javító elemek a weboldaladra

A cikk elején ígértem egy kis segítséget, hogy mivel javíthatod a konverziót egyszerűen. Lássunk néhány dolgot, hogy mit tehetsz azért, hogy a konverziós arányod növekedjen, különösebb szaktudás nélkül is, ingyenesen vagy alacsony büdzsével.

Olyan alap dolgokra már nem térnék ki külön, hogy mobilon is teljes értékűen és könnyen lehessen használni az oldalad, ha ezekre is kíváncsi vagy, kérlek olvasd el korábbi cikkeim. Ide tartozik továbbá, hogy a terméked vagy szolgáltatásod legyen jó és minőségi. Ha ez nincs meg, nincs az a varázslat, ami segít eladni.

0 – A közönséged véleménye

Ha csak egy gondolatot “viszel magaddal” ebből a cikkből akkor az ez legyen! Kérdezd meg a közönséged, mire vágyik és azt hogy szeretné! Ha meghatároztad a célközönséged és meg tudod őket szólítani használd ki. Bizonyára van a vállalkozásodnak Facebook oldala vagy csoportja, Insta oldal, LinkedIn profilja, esetleg TikTok-ja, Pinterestje, stb.-je. Kérdezz tőlük, szavaztass, töltess ki kérdőívet velük, véleményeztesd az ötleteid és mindig alkalmazkodj a piacod igényeihez. Ki tudhatná jobban, hogy mire vágyik a vásárlód, mint maga a vásárló/érdeklődő?

1 – Használj “ügyfélszolgálati” chat-et/chatbot-ot

Nem is gondolnád milyen apró és jelentéktelennek vagy egyértelműnek tűnő kérdésen tud fennakadni néhány ember. Nem vagyunk egyformák, vannak emberek, akiknek más a prioritásuk. Ha felmerül egy egyszerű kérdés, mint a mikor kapja meg a terméket, mikor tudnál kezdeni szolgáltatni neki vagy éppen hogy te is azonos városban laksz-e vele (vannak akiknek ez is fontos még akkor is ha tudja hogy nem fogtok találkozni), akkor ezeket a kérdéseket azonnal meg tudod válaszolni gyorsan és egyszerűen. Nem holnap meg jövő héten email-ben, hanem percek alatt.

2 – Navigáció és menü rendbetétele

Ez a pont különösen fontos az új látogatóknál, azok közt is leginkább, akik a keresőből érkeznek hozzád. Igyekezz úgy kialakítani az oldalad, hogy maximum 3 kattintásból el lehessen jutni bárhonnan bárhova. Ha ez megvan nézd át a menüdet is. Legalább a főmenüben szerepeljen minden fontos oldal vagy tartalom, ha szükséges kategorizáld. Nyilván ha van blogod és van rajta több száz cikk, akkor a kategóriákat tedd csak a menübe, ne az összes cikk linkjét, viszont legyen egy nagyon jó keresőd a blog részben. Ugyanez vonatkozik a soktermékes webáruházakra is. Arra azért mindenképp ügyeljük, hogy ne legyen bonyolult a menünk, hiszen éppen a könnyű navigálás a célja.

3 – “Büszkélkedj” a főoldalon a legjobb ajánlatoddal/termékeddel

A sláger ajánlatod vagy terméked kapjon kiemelt helyet a főoldalon. Legyen valahol az elején, legalábbis az oldal fele előtt, hiszen minél lejjebb van valami, annál kisebb az esélye, hogy látják, mert a látogató több mint fele maximum a főoldal feléig görget csak le.

4 – Az oldal sebessége

Kérd meg a webfejlesztődet, hogy a kódokat tömörítse amennyire tudja, WordPress esetén használjon cache plugint. Ne használj nagyobb képeket, mint amire szükséged van. A leggyakoribb hiba, amit látni szoktam, hogy 2000, 3000, 4000, 6000 de még 8000 pixel széles képeket is feltöltenek az oldalra, ami aztán maximum 1200 pixel szélesben jelenik meg. Az ilyen nagy felbontású képet hatalmas helyet foglalnak és nagyon lassan töltenek be, ráadásul teljesen szükségtelen, hiszen sokkal kisebb méretben nézzük őket. Hacsak nem fotós weboldalad van vagy egyéb erősen indokolt helyzet miatt van szükséged nagy felbontású képekre, akkor inkább kisebbeket használj.

A Windows beépített programjával az MS Paint-el is 10 mp alatt átméretezheted a képet, ami javaslatom szerint maximum 1920 legyen. Ez a méret monitoroknál jelenleg a legnagyobb, amit átlag ember még használ. Én a legtöbbször 1200px széles képeket használok, nagyon-nagyon ritkán 1600-asat. Elég. Ha a felbontási méretet csökkentetted már azzal is nagyon sok helyet megspórolhatsz és gyorsíthatsz az oldaladon, de érdemes még betömöríteni a tartalmát is még a feltöltés előtt pl. a TinyPNG nevű weboldalon, de használhatsz képtömörítő bővítményeket is ha WordPress oldalad van, mint pl. a smush vagy a shortpixel. Akkor sem lesz semmi baj, ha mindkettőt használod.

5 – Könnyen emészthető kommunikáció

A vállalkozásod függvényében használj az oldalon kalkulátorokat, bemutató videókat, érthető, szépen tagolt szövegeket, beszédes, témához illő képeket. Minél jobban vizualizálja a látogatód, hogy mit fog kapni, annál könnyebben tud igent mondani rá. A távolság miatt megfogni, kipróbálni nem tudja, csak elképzelni, hogy milyen lehet birtokolni, használni, élvezni az adott dolgot. Tegyük hát minél könnyebbé, hogy elképzelje. Emeljük ki mit nyer az emberünk ha elfogadja az ajánlatot, miért lesz neki jobb, mint most. Ide tartozik tovább az ún. Social Proof vagyis a társadalmi megerősítés. Tegyél ki véleményeket, értékeléseket (igaziakat, ne kamut, amit te írtál, úgyis rájönnek ha “vetítesz”) az oldaladra és linkelj a közösségi médiákon találhatókra is.

6 – Könnyű fizetés

Ha lehet az oldaladon vásárolni a fizetés részét nagyon-nagyon meg kell könnyítened, mert ott fordulnak vissza a legtöbben. Rengeteg ember elvárja már, hogy tudjon kártyával fizetni az oldalon rögtön és azonnal. Minél több fizetési mód van, annál jobb eséllyel találja meg mindenki a számára legmegfelelőbbet. Kis hazánkban a legelterjedtebb fizetési módok népszerűség szerint, amiket mindet javaslok beépítésre: Utánvét (ha fizikai a termék és van lehetőséged rá), bankkártyás fizetés, utalás bankszámlára, paypal.

7 – Ésszel használt animációk és irányjelzők, avagy a látogató figyelmének irányítása.

Szintén nagyon-nagyon gyakori hiba az oldalakon, hogy az animációkat csak használják, mert szép szerintük, ráadásul szinte minden elemet animálnak az oldalon. Óriási hibát követnek el vele. Az animációkat akkor és ott kell használnunk ahol a figyelmet szeretnék megszerezni és irányítani. Ha minden beúszik, felúszik, csillog-villog az oldalon, az nem csak hatástalan, de egyenesen zavaró. Ahol konverziót szeretnénk elérni ott használjunk nyilakat, felszólításokat és lágy animációkat, pl. a CTA gomboknál.

8 – A kevesebb néha több

Mindezek figyelembe vételével, de egyszerűsítsd az oldalt amennyire csak lehet. Semmi sallang, sem a szövegben, sem a dizájnban. Röviden, tömören, egyszerűen, egyértelműen. A látogatód meg fogja hálálni ha nem kell keresgélnie, ami érdekli részletesen, azt elolvassa, ami nem érdekli afölött pedig úgyis átgörget.

Összefoglalva a konverzióoptimalizálás lényege

Mindenekelőtt jól meg kell határoznod és ismerned a közönséged és az igényeiket, ha van rá lehetőséged kérdezd őket mit és hogy szeretnének. Ezután rendbe kell tenned a weboldalad, az ajánlatod, a marketinged, a SEO-d, stb. alapjait és csak ezek után kezdj bele a felhasználók viselkedésének elemzésébe.

Ha a fentiekkel már legalább nagyjából rendben vagy kezdődhet a felhasználók megfigyelése és amikor már abból sem tudsz többet kihozni, akkor következhetnek az A/B tesztek és a PPC alapú optimalizálás.

Ha felkeltetem az érdeklődésed és szeretnél segítséget kérni, foglalj időpontot egy ingyenes online telefonhívásra vagy kérj ajánlatot.

Phresh-IT - Marketing boost esettanulmány
Phresh-IT weboldal boost esettanulmány

Hogyan emeltünk új szintre egy vállalkozást 10 lépésben?

Ingyenes esettanulmány.

Ezeket a változtatásokat te is meg tudod csinálni.

Share This