+36 20 552 14 37 info@phresh-it.hu

Egy korábbi cikkem a Weboldal készítő, karbantartó – Hogyan válasszak? végén már esett szó a karbantartásról és üzemeltetésről, most vesézzük ki kicsit alaposabban a témákat. Terítéken tehát a weboldal karbantartás ..

A karbantartás és üzemeltetés alapjai

Ritka ma már a teljes egyedi fejlesztés, az emberek inkább egy ismert weboldal motort szabnak személyre, ezek közül is a legnépszerűbb a WordPress, következésképp a WordPress alapú weboldalakról fogok beszélni elsősorban.

WordPress frissítések

Tapasztalataim szerint ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni. Frissítsd az oldalad és a bővítményeid, mert ha nem teszed előbb-utóbb bajod lesz belőle. Ha biztonsági rés van a verzióban idővel valaki vagy valami betámadja az oldalad, ha változtatni kell valamit pl. hozzátenni, átállítani, fejleszteni, akkor ha szerencséd van csak nagyon drága, időigényes és költséges lesz.

Neked pedig nem fog tetszeni, hogy a “csak a vírust kell lepucolni” vagy a “csak egy kis változtatás kell” miért kerül ilyen sokba, ráadásul mindezt egyszerre kell fizetned. Ha nincs szerencséd, újra kell majd építeni az egészet. Az pedig szintén költségesebb és sokkal macerásabb lesz mintha karban tartottad vagy tartattad volna.

A első fontos lépés tehát, hogy tartsd frissen az oldalad! Ha magad szeretnéd elvégezni, kicsit nagyobb a rizikó, de néhány általános tanácsot azért írhatok.

Mind a rendszer, mind a bővítmények és sablonok alkalmazkodnak az új technológiákhoz, fejlődnek, új funkciókkal bővülnek és mindez új potenciális sérülékenységet is eredményezhet, melyek ha kiderülnek javításra szorulnak és javítják is őket.

A frissítések (általában) tehát elég gyakoriak ezen különböző okokból és nem mindegy, hogy a frissítés telepítésével egy olyan funkciót kapunk, amivel már nem csak kék, hanem zöld színt is beállíthatunk egy gombnak vagy egy olyan hibát javítanak, aminek a kihasználásával egy kártékony bot kizárhat a saját rendszeredből.

Nyilván a biztonsági hibák javításával nem nagyon érdemes várni, míg a gombszínezős újítások jobban ráérnek, de honnan tudjuk, hogy mikor mit tartalmaz a frissítés?

Hogyan frissítsünk?

Nekem van egy jól bevált, sokat tesztelt bővítménylistám, hogy milyen plugin-okat szoktam használni milyen feladatokra, amelyek jól tudnak együttműködni és nem zavarják egymást. Megbízhatóak és rendszeresen frissítik őket.

Erre a listára állítottam be figyelést a frissítésekre, ami értesít ha valamelyikben biztonsági rést javítottak és egy központi eszköz segítségével, akár perceken belül le tudom frissíteni az összes saját és persze az ügyfeleim oldalán. A karbantartási szolgáltatásaimról itt olvashatsz bővebben: Támogatás csomagok.

Te is meg tudod nézni egyesével, a bővítmények listájában, a leírás részben a részletek linkre kattintva, a változás vagy changelog fülön. Az egyes verziószámok alatt olvashatod, melyik frissítésben mit javítottak.

Azt azért fontos megemlíteni, hogy a frissítésben technikai hiba is előfordulhat alkalmanként és ha ilyen van, meg is béníthatja az oldalt. Ilyenkor meg kell keresni a hibás bővítményt és visszaállítani vagy kikapcsolni ideiglenesen, amíg ki nem javítják, de természetesen az ilyen hibákat gyorsan ki szokták javítani.

Weboldal biztonság és gyorsaság

Én fel szoktam ajánlani az ügyfeleimnek, a karbantartási, üzemeltetési és tanácsadási szolgáltatásaimat és tanácsadásomat, de függetlenül attól, hogy kérik e, be szoktam építeni az általam készített oldalakba egy alap használati útmutatót, amiből megtudhatják, hogyan kell az oldalt használni, karbantartani, cikkeket írni, termékeket feltölteni, stb legalább alap szinten.

Ezeknek a tényezőknek 4 alapja van:

  • megfelelő tárhely
  • frissítések
  • extra védelmi vonal (víruskereső, tűzfal, botok kicselezése)
  • rövid, tömör, tiszta kód

Megfelelő tárhely

Egy jó tárhely segít a biztonság terén és a gyorsaság kérdésében is. Az ideális tárhelytől én manapság elvárom, hogy

  • szükség esetén bővíthessek (nagyobb csomagra válthassak kiesés nélkül)
  • évi 99%-os elérhetősége legyen
  • legalább havonta készítsen automata biztonsági mentést
  • rendelkezzen alapból és adjon hozzáférést a cpanel-hez, ftp-hez, phpmyadmin-hoz és egyéb fejlesztéshez szükséges eszközökhöz
  • lehessen korlátlan, de legalább 5 db email címet létrehozni az oldalhoz
  • rendelkezzen SSD gyorsítással
  • adjon ingyenes alap SSL tanúsítványt
  • legyen gyors, hozzáértő ügyfélszolgálata
  • korlátozza a ritkán kellő és potenciális biztonsági kockázatot jelentő szolgáltatásokat a hoszton
  • ugyanitt kezelhessem a választott domain (ok) ügyeit

Amikor tárhelyeket válogatsz, javaslom hogy ezeknek járj utána. Vagy kérdezd meg tőlük vagy a weboldal készítődtől, hogy a tárhely ezeket tudja e, mielőtt vásárolsz.

Frissítések

A frissítésekkel kezdtük, de egy gondolat erejéig visszatérnék rá, hiszen ez is mindkét tényezőben segít és a periódusokról még nem esett szó. Kérlek ne hidd el azoknak, akik azt mondják nem kell, meg ráér, nem fontos.

De, fontos. Nagyon.

Sok minden függvénye lehet, de általánosságban elmondható, hogy hetente egyszer érdemes frissíteni mindent. Kijelölsz egy napot, mondjuk a péntek este hat órát, ha kell állítasz be egy emlékeztetőt. Felmész az oldalra és lefrissíted az aktuális listát. 5-10 perc az egész és hidd el nagyon sokat számít. Ha nem most akkor a jövőben fog.

Extra védelmi vonal

Ide tartoznak a tűzfal és víruskereső kiegészítők számos hasznos egyéb beállítással, mint pl. a Brute Force támadások (folyamatos belépési kísérletek jelszavak próbálgatásával) megelőzése korlátozással. Egy ilyen plugin legyen telepítve és rendesen beállítva.

Fontos itt is, hogy nem lesz biztonságosabb, sőt rosszabb lesz, ha telepítesz többet. Egyet kell feltenni és azt jól beállítani.

Ha jól választottál tárhelyet, az is készít biztonsági mentéseket, de abból még sosem volt baj, ha volt tartalék biztonsági mentés. Ezt is hetente, webshopoknál és nagy forgalmú oldalaknál pedig naponta vagy extrémebb esetben 6 óránként érdemes elvégezni automatikusan, plusz kézi mentést is csináljunk ha komolyabb frissítés előtt állunk.

Vannak erre is bővítmények azzal is csinálhatsz, de a legjobb ha külső szolgáltatót használsz és/vagy a weboldal üzemeltetőjét kéred meg a rendszeres mentésre.

Hidd el nagyon-nagyon kellemetlen tud lenni már maga a weboldal elérhetőségének a kiesése is, de az adatvesztés még inkább. Ha volt már ilyen tudod miről beszélek, ha még nem élted át, bármiben lefogadom, hogy nem is akarod. Ez minimum pár százezres kiesés, de nagyobb volumenű oldalaknál ez pár milliós bevétel veszteség.

Egyéb védelmi intézkedések

További óvintézkedések közé tartozik, hogy letiltod a kommenteket (hozzászólásokat), ha nem használják az emberek, márpedig az esetek kb. 90 százalékában nem használják. Sok robotot, reklámot, spam-et és fejfájást meg tud kímélni ez az egyetlen pipa, amit tenni kell érte.

Webáruházaknál és tagsági rendszerű oldalaknál ez nem vagy kevésbé működik, de sima szolgáltatói oldalakon rejtsd el a belépési linket. Szintén rosszindulatú robotoktól és önjelölt hacker gyerekektől már az is meg tud védeni, hogy lecseréled az alapértelmezett belépési linket egy másikra (lehetőleg ne arra, hogy “belepes”). Ez is nagyjából 2 percet vesz igénybe, de nagyon sokat tud számítani mégis kevés oldalon látom, hogy alkalmaznák.

Rövid, tömör, tiszta kód

Ezt tartani talán a legnehezebb. Ehhez már hozzáértőnek kell lenni még a WordPress esetén is, mert ha mindent plugin-nal oldasz meg, az egyszerűen túl sok lesz, kiváltképp ha ingyeneseket használsz, amik csak részfeladatokat tudnak ellátni.

Ha sok a bővítmény, sok lesz a szerver kérés/terhelés, sok lesz a kód és rosszabb esetben káoszos és szemetes is, stb. Következésképp az oldal lassú lesz és persze több lehetőség lesz a biztonsági kockázatok kialakulására.

Egy szolgáltatói, tagsági, hírportál oldalt 10 maximum 15 bővítménnyel meg kell tudni csinálni. Egy webáruházat, mindenféle marketinges megoldással együtt is maximum 20 plugin-nal össze lehet hozni.

Ez a 20, de nagyon-nagyon maximum 25 bővítmény már nem csak a jóizlés, de a weboldal rendes működésének is a leges legfelső határa.

Ha 15 bővítménynél több van telepítve, akkor érdemes elgondolkodni, hogy tudnál e belőle törölni és ha igen, csináld. Helyettesítsd egy okosabbal, amelyik tud annyit mint nálad 2 bővítmény.

Ami nincs bekapcsolva, azt pedig töröld. Ha még nem biztos, hogy nem fog kelleni, tartogasd egy darabig, de ha már tudod hogy nem fog kelleni töröld. Nagyon fontos, hogy a kikapcsolt plugin-okat is frissítsd és még ha friss, akkor is töröld amint lehet, mert nem csak lassít, de biztonsági kockázatot is hordozhat, akkor is ha ki van kapcsolva.

Sokkal több az olyan bővítmény, mint azt fel tudnám / fel szeretném sorolni, amiket ki lehet váltani 4-5 sor kóddal, ha valaki tényleg ért a rendszerhez.

Analitika, mérések

A legtöbben beérik egy Google Analytics-szel, de ez ma már vajmi kevés a sikeres működéshez és a jó konverzióhoz.

Némely körökben vitás kérdés a keresőoptimalizálás fontossága (csak hirdetni kell) és az elején elismerem, hogy kevésbé fontos, de ez egyébként is egy hosszú távú tevékenység és elköteleződés. Tudtad például, hogy egy blogcikk beérése (mire a maximum eredményt tudja hozni) lehet egy év is? Ha most indulsz és 1 év múlva még nem számít, hogy keresőoptimalizált e az oldalad, akkor valamit rosszul csinálsz.

Másrészről pedig ha eleinte úgy döntesz nem keresőoptimalizálsz rendben, de később fogsz és addig is érdemes gyűjteni az adatokat. Nem lesz mindegy 1 év múlva 2 év múlva vagy ha későn érő típus vagy akkor 5 év múlva, hogy minden adat nélkül kezdesz neki a SEO-zásnak vagy rendelkezésedre áll már X évnyi adat.

Keresőoptimalizálás, avagy SEO

Érdemes tehát második lépésként az Analytics-szet összekötnöd a Search Console-lal. Ez sokat fog segíteni abban, hogy idővel sokkal-sokkal kevesebbet kelljen hirdetésekre költened és, hogy megtudd milyen tartalmakkal érdemes feltölteni az oldalt, hogy az emberek a keresőből is megtaláljanak. A tartalom pedig folyamatosan kell.

Ha weboldalt szeretnél, számolnod kell azzal, hogy amíg az oldal él, addig tartalmat is kell rá készítened, egyébként csak egy online névjegykártya lesz. Te szívesen fizetnél annyi pénzt azért, mert az ma már elvárás? Még Pistike Garázs Bt-jénél is 50-60-80-100 ezer forint egy weboldal. Elég sok egy névjegykártyáért, nem?

Ha már fizetsz érte, termeljen is! Ettől lesz befektetés nem pedig kiadás.

Ha már tudjuk, hogyan fognak eljutni hozzánk, nézzük meg mit tehetünk, azért hogy elégedettek is legyenek azzal, ami fogadja őket és mi is elégedettek legyünk azzal, amit csinálnak az oldalon. Pl. vásárolnak. Mert ugye ez sem fog csak úgy magától megtörténni, csak mert szép színes az oldal.

Hirdetések teljesítmény mérése

A mérés mellett fontos adatokat kaphatunk a vásárlóinkról is. Mi érdekli őket, hány évesek, milyen neműek, stb. Ezek az infók is sokat segítenek az eredményes hirdetés, az ajánlatok és az új tartalmak elkészítésében, de most vissza a mérés témájához.

Használjunk Google Ads és Facebook pixel követőkódokat. Így vagy úgy, de elérkezik az idő, hogy hirdetned kell majd. Ha a Google-ön hirdetsz legyen bekötve az Ads követőkódja, ha Facebook-on, akkor pedig a Pixel követőkódja, ha mindkettőn hirdetsz mindkettő legyen bekötve. Iszonyatos mennyiségű információt tudhatunk meg ezek elemzéseiből, ami nagy hasznunkra lesz sok területen.

Tudni fogjuk, hogy a vásárlóink milyen arányban milyen neműek, hány évesek, milyen témák iránt érdeklődnek (fb oldalk és csoportok, könyvek, filmek, magazinok), hol laknak, milyen nyelven beszélnek milyen stílusban, milyen weboldalakat nézegetnek, stb, stb, stb.

Ezekkel az információkkal tökéletesítheted a Buyer Persona-d vagy Avatar-od (a tökéletes vásárlód profilja) ki hogy hívja, a hirdetéseid, cikkeid, ajánlataid és egyéb tartalmaid. Ezek a dolgok egyszerűen szükségesek ahhoz, hogy fejlődjön a vállalkozásod és szolgáltatásod, ami pedig a magasabb profitot teszi lehetővé.

Ezeknek az analitikai és követőkódoknak a bekötése egyébként tipikus esete a “ne használj ezért bővítményt” jelenségnek. Szó szerint pár sor kóddal meg lehet oldani.

Felhasználói viselkedés mérése és elemzése

Külső (3rd party) webes rendszer segítségével, mint például a Hotjar vagy a Capturly szintén sokat megtudhatunk, de már az oldalunk belüli látogatói viselkedésről. Ezek a szoftverek hőtérképet, képernyőképeket, videófelvételeket és analitikákat készítenek az oldalunkat látogatók magatartásáról.

Megtudhatjuk, hogy hova kattintanak az emberek, meddig görgetnek le, hány lapot néztek meg és milyen sorrendben, melyik videót meddig nézték, melyik cikket meddig olvasták és melyik részét, stb, stb.

Ezekkel az infókkal pedig a weboldalunk tartalmi, szerkezeti és felhasználói élmény részeit fejleszthetjük egyre jobbá.

A begyűjtött információk elemzése és felhasználása

Ha mindezeket megtesszük, használjuk, szánjunk rá időt, hogy az adatokat átnézzük és elgondolkodunk, mit lehetne javítani az oldalunkon még. Rendszeresen.

Garantáltan lesz mindig mit csiszolni rajta hiszen a trendek és a viselkedések változnak, ahogy az idő telik, nekünk pedig alkalmazkodni kell ezekhez, ha fejlődni szeretnénk, de legalábbis nem lemaradni.

A szokásokon és trendeken túl is számos egyéb körülmény is változhat, mint például a Google, Facebook algoritmusa vagy hirdetési feltételei (mit szabad és mit nem, mi mennyibe kerül), de változhat a gazdasági helyzet is bármikor, mint jelenleg ez a CORViD-19 járvány is igen erős hatással van a gazdaságra 2 hónap alatt nagyon sok minden változott.

Ha figyeljük a történéseket az oldalunkon kívül és belül is, nem ér bennünket annyira felkészületlenül és könnyebb rá reagálni.

Ha felkeltettem az érdeklődésed és szeretnél weboldalt készíttetni, felújítani, karbantartani vagy a forgalmát növelni, keress bizalommal.

Jelentkezz ingyenes online hívásos konzultációra!

Segítek átgondolni, megtervezni és sikeresen működtetni a weboldalad, webáruházad és a marketing stratégiád.

Share This