Téged próbáltak már csalók átverni akár interneten akár telefonon? Egyáltalán felismered az árulkodó jeleket? A banki csalások felismerése ma már kritikus tudás. Segítek, hogy ez ne fordulhasson elő, és leírom mi az, amire egy Bank részéről SOHA NEM KERÜL SOR!
A banki csalások felismerése 5 pontban
- Egy bank soha nem kéri, hogy SMS-ben vagy email-ben kapott linkre kattintva végezzen:
- online fizetést,
- átutalást,
- programok letöltését.
- A bank soha nem kéri, hogy adja meg:
- telefonon, email-ben vagy SMS-en keresztül az online fizetéshez, valamint átutaláshoz szükséges fizetési adatait:
- bankszámlaadatok (számlaszám, limit, egyenleg stb.),
- bankkártyaadatok (szám, lejárati idő, CVC kód),
- internet vagy mobilbanki belépéshez szükséges felhasználói azonosító, belépési és jóváhagyói PIN kód.
- telefonon, email-ben vagy SMS-en keresztül az online fizetéshez, valamint átutaláshoz szükséges fizetési adatait:
- A bank soha nem szólítja fel, hogy:
- idegen alkalmazást telepítsen a számítógépére, tabletjére, telefonjára vagy egyéb okoseszközére!
- Egy bank soha nem értesíti email-ben:
- hibás/gyanús tranzakcióról,
- számla zárolásáról.
- A bank soha nem küld:
- magyartalan, sok helyesírási hibát,
- „adjon meg néhány adatot”
- túl „csábító ajánlatot” tartalmazó üzenetet, email-t.
Sokféle csalási módszer létezik, ráadásul egyre „valódibbnak” is tűnhetnek, az AI megjelenésével nem csak a számuk nőtt sokszorosan, de egyre magyarosabb a szöveg is, ezáltal egyre könnyebben megtéveszt rutinosabb embereket is.
Az email a leggyakoribb, de nem csupán email segítségével történnek a csalások, hanem telefonon, sms-ben, Viber értesítés formájában. Minden esetben a legárulkodóbb a feladó cím. Ennek ellenőrzéséről ebben a cikkemben olvashatsz bővebben: Hamis adathalász email-ek.
Védekezés a banki csalások ellen 5 pontban
- NE add meg az adatait, inkább hívja fel a bank telefonos ügyfélszolgálatát.
- NE ijedj meg és kapkodj. Maradj mindig higgadt, ne cselekedj gyorsan, ne engedj a „nyomásnak”.
- A netbank felületére mindig a hivatalos honlapról lépj be vagy a böngésző címsorába kézzel írja be a bank linkjét / url címét,
- Soha ne Google keresőből keresd ki az oldalt.
- VÉDD az adataid, használd online vásárlásaihoz a bank mobilalkalmazásban elérhető virtuális kártyát,
- egyéb fizető applikációkat, mint pl. a Google Pay.
- BÁRMI gyanúsat tapasztalsz, a mobilalkalmazásban állítsd azonnal az összes limitet 0 Ft-ra és hívd az ügyfélszolgálatot.
Ha eltűnt vagy ellopták a kártyát, a netbankban és a mobilalkalmazásban is letilthatod a kártyát vagy az ügyfélszolgálatot felhívva kérheted a letiltást az azonosítás után.
Én személy szerint ilyen esetben a személyes ügyintézést preferálom, veszély esetén (ha lehetséges a) letiltás és korlátozás után bemennék a legközelebbi bankfiókba a személyes ügyintézéshez.
