Phresh-IT - Az-állati webmester | Blog | Weboldal árak - mennyibe kerül egy weboldal

Banki csalások felismerése

Téged próbáltak már csalók átverni akár interneten akár telefonon? Egyáltalán felismered az árulkodó jeleket? A banki csalások felismerése ma már kritikus tudás. Segítek, hogy ez ne fordulhasson elő, és leírom mi az, amire egy Bank részéről SOHA NEM KERÜL SOR!

A banki csalások felismerése 5 pontban

  • Egy bank soha nem kéri, hogy SMS-ben vagy email-ben kapott linkre kattintva végezzen:
    • online fizetést,
    • átutalást,
    • programok letöltését.
  • A bank soha nem kéri, hogy adja meg:
    • telefonon, email-ben vagy SMS-en keresztül az online fizetéshez, valamint átutaláshoz szükséges fizetési adatait:
      • bankszámlaadatok (számlaszám, limit, egyenleg stb.),
      • bankkártyaadatok (szám, lejárati idő, CVC kód),
      • internet vagy mobilbanki belépéshez szükséges felhasználói azonosító, belépési és jóváhagyói PIN kód.
  • A bank soha nem szólítja fel, hogy:
    • idegen alkalmazást telepítsen a számítógépére, tabletjére, telefonjára vagy egyéb okoseszközére!
  • Egy bank soha nem értesíti email-ben:
    • hibás/gyanús tranzakcióról,
    • számla zárolásáról.
  • A bank soha nem küld:
    • magyartalan, sok helyesírási hibát,
    • „adjon meg néhány adatot”
    • túl „csábító ajánlatot” tartalmazó üzenetet, email-t.

Sokféle csalási módszer létezik, ráadásul egyre „valódibbnak” is tűnhetnek, az AI megjelenésével nem csak a számuk nőtt sokszorosan, de egyre magyarosabb a szöveg is, ezáltal egyre könnyebben megtéveszt rutinosabb embereket is.

Az email a leggyakoribb, de nem csupán email segítségével történnek a csalások, hanem telefonon, sms-ben, Viber értesítés formájában. Minden esetben a legárulkodóbb a feladó cím. Ennek ellenőrzéséről ebben a cikkemben olvashatsz bővebben: Hamis adathalász email-ek.

Védekezés a banki csalások ellen 5 pontban

  • NE add meg az adatait, inkább hívja fel a bank telefonos ügyfélszolgálatát.
  • NE ijedj meg és kapkodj. Maradj mindig higgadt, ne cselekedj gyorsan, ne engedj a „nyomásnak”.
  • netbank felületére  mindig a hivatalos honlapról lépj be vagy a böngésző címsorába kézzel írja be a bank linkjét / url címét,
    • Soha ne Google keresőből keresd ki az oldalt.
  • VÉDD az adataid, használd online vásárlásaihoz a bank mobilalkalmazásban elérhető virtuális kártyát,
    • egyéb fizető applikációkat, mint pl. a Google Pay.
  • BÁRMI gyanúsat tapasztalsz, a mobilalkalmazásban állítsd azonnal az összes limitet 0 Ft-ra és hívd az ügyfélszolgálatot.

Ha eltűnt vagy ellopták a kártyát, a netbankban és a mobilalkalmazásban is letilthatod a kártyát vagy az ügyfélszolgálatot felhívva kérheted a letiltást az azonosítás után.

Én személy szerint ilyen esetben a személyes ügyintézést preferálom, veszély esetén (ha lehetséges a) letiltás és korlátozás után bemennék a legközelebbi bankfiókba a személyes ügyintézéshez.

Kérdésed van?

Kérdezz vagy kérj ajánlatot weboldal-, webáruház készítésre, optimalizálásra vagy karbantartásra, üzemeltetésre.