+36 20 552 14 37 info@phresh-it.hu

Szeretném kicsit tisztába tenni a a webdesigner vagy szépen magyarosan webdizájner fogalmat, mert sajnos ahogy én látom eléggé félrecsúszott a köztudatban, hogy ki is a webdesigner és mit is csinál…

Háttér információ nélkül, leginkább weboldalkészítőkre gondolnak azok az emberek akik webdesignert emlegetnek, pedig már a neve is árulkodó, hiszen a webdesign szó ragozott alakja. Eszerint pedig egy grafikushoz sokkal-sokkal közelebb áll, mint egy készítőhöz.

Persze egy ügyféltől nem várom el hogy tudja, hiszen nem szakmabeli és könnyen lehet hogy nem is érdekli az informatika és nem kell hogy érdekelje, viszont nagyon örülök neki ha tudja, mert az azt jelenti, hogy utána nézett a dolgoknak kicsit és eszerint komolyan veszi a leendő vagy meglévő online jelenlétét.

Ha azonban egy webdesigner tanfolyam elvégzését fontolgatod, nem árt tudni, hogy pontosan mit is szeretnél tanulni és mit kapsz egy ilyen tanfolyamon.

Ha utánanézel, még akkor is mellényúlhatsz…

A kifejezés annyira népszerű lett, hogy sajnos még néhány weboldal készítő, front-end programozó is “behódolt” és inkább így mutatja be magát és a tevékenységét, hiszen ez a kifejezés a közismert és ezt keresik az emberek.

Mit csinál egy webdesigner? Mi a feladata?

Igaz ugyan, hogy az első webdesignerek HTML, CSS, JS kódokat írtak és ún. front-end fejlesztést végeztek, de ez ma már elég ritka, mert a weboldalkészítés közben rengeteget fejlődött és több különböző részterületre oszlott, melynek (ideális esetben) az első lépése az UI (User Interface avagy felhasználó felület) és UX (User Expirence vagyis felhasználói élmény) tervezés.

Ez ma egy webdesigner feladata. Olyan megjelenést tervezni egy weboldalnak, ami megfelel a grafikai és szépérzéki elvárásoknak, miközben a felhasználóknak a lehető legkönnyebb és legélvezetesebb használatot biztosítja. Ezek a tervek pedig különböző tervező, grafikai programok fájljai, és képek, nem pedig weboldalak.

Ezt a tervet aztán elkészíti egy front-end fejlesztő vagy sitebuilder, ami már weboldal lesz, de csupán a megjelenés elkészítése a feladata, mert a funkciók, amik működtetik, pl a keresője működését már egy back-end programozó készíti el.

Persze itt most az egyedi fejlesztés esetéről beszélek. A modern tartalomkezelő rendszerek, mint például a WordPress elhitetik a kevésbé hozzáértőkkel, hogy pár kattintással mindez megkerülhető, áthidalható. Hát nem.

Szinte igaz, hogy webes alapismeretekkel rendelkezők is elkészíthetik a saját weboldalukat vele, de a weboldal olyan is lesz. Egy komoly, profi weboldal, ennél azért sokkal több.

Visszatérve tehát egy webdesiger leginkább egy tervező grafikus, aki járatos a felhasználó viselkedési szokásokban és a modern megjelenési trendekben és aki optimális esetben frond-end alapismeretekkel is bír és egy-egy CSS keretrendszerhez alkalmazkodva tervezi meg a weboldalak megjelenését, nem a csak levegőbe, aztán a programozók oldják meg valahogy.

Ideális esetben mindezekhez szükség van tipográfiai ismeretekre, szépérzékre, színérzésre, bizonyos kommunikációs képességekre, digitális képfeldolgozási és vektorgrafikai ismeretekre, Adobe- Photoshop, Illustrator, XD vagy egyéb grafika tervező szoftverek ismeretére mint pl. az InDesign vagy a Figma, alapszintű HTML, CSS, JavaScript ismeretekre, esetleg az érintett CMS alapiseretekre.

Nem is olyan egyszerű, igaz? – És ez csak a tervezés…

Miért szükséges a profi webdesigner?

Ahogy fent tárgyaltuk weboldalt ma már tényleg bárki készíthet magának, akár mindenféle háttértudás nélkül , de valóban használhatót, már nem. Ha magadnak készíted vagy egy klikkhuszárral, pár hónapja vagy egy éve önjelölt weboldal készítővel annak bizony meglesznek a hátulütői is. Nem szabad elfelejteni, hogy olyan hogy ingyen, valójában nem létezik.

Ha magadnak csinálod ingyen van, de 3x-5x annyi ideig csinálod, mint egy hozzáértő és a végeredmény is sokkal hígabb lesz.

Gyakran hallom azt, hogy a weboldal úgysem jó semmire, csak van mert ma már elvárás. Kiírtuk rá a fontosabb infókat és elérhetőségeket, de nem foglalkozunk vele, mert úgysem jó másra, ez csak egy kötelező rossz. Nos ez azért van, mert olyan ember készítette, aki nem vagy alig ért hozzá. Egy rendes weboldal ennél sokkal többet tud.

Ha kellő időt és energiát szánunk rá és megkérdezünk egy hozzáértőt, megfelelően át tudjuk gondolni, mi mindent várunk el a weboldaltól. Az a tapasztalat, hogy sokan nem is tudják mi mindenre lehet jó, nem ismerik a lehetőségek tárházát. Ehhez kellenek a szakemberek, mint pl. a webdesigner is.

Webdesidger fizetés, avagy mennyit keres?

Ennek meghatározása fontos kérdések függvénye. Pl. hogy

  • miként végzett OKJ-s tanfolyam vagy autodidakta?
  • szabadúszó vagy állást vállal egy cégnél?
  • milyen területeken mekkora a tapasztalata és a lexikális tudása?
  • ért e és igen mennyi mindenhez és milyen szinten az offline designhoz? (névjegykártya, kreatívok, prospektusok, plakátok és egyéb arculati elemk tervezéséhez)
  • Budapesten vagy vidéken dolgozik e, illetve ha távmunkában, akkor hova?

Mennyi egy kezdő webdizájner fizetése?

Még a tanulási fázisban szabadúszóként nem nagyon érdemes belevágni, szóval alkalmazottként vidéken kb. 140-150 ezer Ft a kezdő juttatás míg a fővárosban ennek kétszerese vagy két és fél szerese is lehet.

Természetesen, ahogy telik-múlik az idő, gyűlik a tapasztalat, csiszolódik és szélesedik a tudás ez a szám egyre magasabb lesz. 5-6 év releváns tapasztalattal (miközben tanulsz is nem csak csinálod rutinból az alapokat) már 500.000 Ft is reális elvárás, de ez persze régió és munkahely függő.

Szabadúszó webdesigner

Szabadúszóként elég gyakori kérdés, hogy mennyit kérjek ezért meg azért a munkáért? Véleményem szerint, ha ezt meg kell kérdezned, akkor még nem állsz készen a szabadúszó létre. Freelancer-ként az első és egyik legfontosabb alapfeltétel, hogy tisztában legyél a munkád értékével. Hiába kérdezed a többieket, nem fogsz reális választ kapni mert nincs.

Vannak ügyesebbek, gyorsabbak, tapasztaltabbak, akik elkérhetnek olyan összegeket is, amiről álmodni sem mernél és vannak akiknek a munkája kevésbé minőségi még ha sok éves tapasztalattal is rendelkeznek, az eltelt idő alatt nem tanultak vagy csak keveset, így nem is tudnak elkérni “sokat” a munkájukért.

A legjobb válasz amit erre a kérdésre adni lehet ha szabadúszóként csinálod, az az hogy a két halmaz keresztmetszete:

  1. Mennyire becsülöd a saját munkádat?
  2. Mennyiért tudod eladni?

Meghatározol egy sávot, hogy mennyi az ami alatt már nem csinálod és mennyi az a legmagasabb összeg, amit szerinted már ér a munkád. Ha ebben a sávban kezdesz változó árajánlatokat adni, rövidesen ki fog derülni a második is.

Végszó

Azoknak akik a kezdetek óta, 10 éve, de legalább 5-6-8 éve készítenek/programoznak weboldalakat meg van, legalábbis meg lehet a kellő tapasztalatuk a tervezéshez is, de ne higgyük el azoknak, akik 2-3 éve csinálják, hogy a tervezéshez és a készítéshez is profin értenek, mert ez egyszerűen nem lehetséges. A 2-3 év csupán az egyik terület átfogó megismerésére elég nem az összesre, WordPress ide vagy oda.

Én is, bár marketing szakember is vagyok egyéb kifejezés híján azt csupán alig több mint 3 éve csinálom, így az ismereteim is jóval hiányosabbak azoknál a szakembereknél, specialistáknál, akik ezt 10 vagy még több éve csinálják, viszont (jelenleg) 12+ éve készítek weboldalakat.

Sok olyan marketingessel is találkozhatunk a weben, akik marketingesek és weboldalt is tudnak csinálni, legalábbis WordPress-szel. Ezeknél az embereknél meg fordított a helyzet feltéve, hogy régi motorosok, sokkal jobban értenek a marketinghez, mint a weboldalkészítéshez.

Ha minden területen profi munkát szeretnénk, annak bizony meg kell fizetni az árát és mindre profi szakembereket kell keresnünk.

Kis csapatunk is pont ezért dolgozik így ahogy. Mert bár én minden területhez értek bizonyos szinten (Weboldal készítés, marketing, szövegírás, SEO, stb), de igazán profi csak a weboldalkészítésben vagyok. Ismerek viszont Keresőoptimalizálási szakértőt, marketing specialistát, szövegírókat és bevonjuk egymást a projektbe, ha azt érezzünk, hogy a mi tudásunk már nem elegendő, hogy kiszolgálja az igényeket.

Phresh-IT - Marketing boost esettanulmány

12 hetes online marketing esettanulmány

Weboldal optimalizálás, látogatószerzés, konverziónövelés…

Egy kis költségvetésből elkészített oldalt turbózunk fel, egy szintén alacsony büdzsével.

Közérthető nyelven mutatom meg milyen megoldásokat alkalmaztam, hogy az oldal szárnyra kaphasson…

Ezeket a változtatásokat te is meg tudod csinálni minimális informatikai tudással is, csupán időt és energiát kell beletenned.

Az esettanulmányt a jobb alsó sarokban található Facebook Messenger chatbot-ból tudod letölteni.

Jelentkezz ingyenes online hívásos konzultációra!

Segítek átgondolni, megtervezni és sikeresen működtetni a weboldalad, webáruházad és a marketing stratégiád.

Share This